Til bigårdsarbeidet

Kraner

Det finnes kraner produsert for birøkt, og det finnes nevenyttige folk som lager slike sjøl. Her viser vi noen eksempler fra norske birøktere.

Viktige elementer å vurdere før man investerer i en kran er hvor den skal monteres. Er effektiv flytting av kuber over store avstander i forbindelse med vandring det viktigste, eller skal den først og fremst være et hjelpemiddel i daglig bigårdsdrift. Altså skal den monteres på en stor henger som krever god plass i bigården, men med stor vektkapasitet, eller kanskje noe mer «smidig» bakpå en mindre pickup? Montering kommer som en ekstra kostnad, og ulike behov må veies opp mot hverandre. Hengerkalkulatoren er nyttig når man skal sjekke vektbegrensninger, og man må sette seg inn i stabiliteten på henger/bil i forhold til lengden på krana og hvor mye den skal løfte.

Apijuneda

Apijuneda, produsert i Spania. Rekkevidder fra 3,5 – 6,5 meter. Tips: Klikk på bildet for å se større versjon.

Bildet over, til v.: Knut Åge Floor i Brumunddal har helhydraulisk Apijuneda med rekkevidde på 6,5 meter. Krana med denne rekkevidden koster i dag ca 240.000,- inn + montering. Den veier 600 kilo, og vekt og rekkevidde tilsier at den må monteres på lastebil.

Over, i midten: Krana har han montert på en 7,5 tonns lastebil med lastekapasitet på 3 tonn og plass til 50 kuber på planet. Knut Åge fremhever at han ikke behøver å bryte vektgrensen når han henter hjem fra lyngtrekk.

Til høyre: Gripeanordningen gjør krana egnet både ved sjekk av yngelrom under tunge skattekasser, når han skal sette på bitømmerbrett ved høsting, og ikke minst til vandringa. Han sier selv at innimellom blir han fristet til å bare «bråkaste på» noen kuber på bilen, men angrer seg raskt; den tiden det tar å få i gang krana er vel anvendt tid dersom han vil beholde helsa.

Easyloader

ICKO Easyloader, produsert i Frankrike. Finnes i to modeller, rekkevidde 3,6 meter og 4 meter.

Bildet over, fra v.: Denne har rekkevidde på 4 meter med hydraulisk vinsj, løfter opp til 125 kilo, og etter birøkterne sine uttalelser er den helt nydelig å betjene! Svein Ivar Rønningsbakken i Agder har den påmontert lasteplanet på sin Iveco med plass til 24 kuber.

Midten: Alexander Du Rietz i Oppland har montert den på en Williams henger, der han får plass til 40 kuber. Krana kosta 200.000,- + mva i 2022, montering kommer i tillegg. Klaffene på gripeanordningen fester seg sikkert inn i bærehåndtakene på kassene, og man kan løfte hele kuben ved høsting eller vandring, eller kun løfte skattekasser for sjekk av yngelrommet.

Til høyre: I Bergen har Vegard Helland montert den på Brian James Trailers. Hengeren er kun 2 meter bred og 5 meter lang, altså ganske smal, men ifølge Helland nydelig å kjøre på vestlandsveier på pollineringsoppdrag. Får plass til 4 kuber i bredden, og med hans bil kan han laste på 1300 kilo.

Egenprodusert løftekran

Foto til v.: Bjørn Bredesen og Anund Helgesen i Telemark har designet og en fetter sveiset denne krana. Produksjonskostnaden ble kun 30.000,- Men timene de har brukt er ikke tatt med, og noen masseproduksjon av tilsvarende kraner blir det ikke i Telemark! Men de er svært fornøyde, og fremhever den hydrauliske niveleringen i toppen.

I midten: Den løfter 100 kilo, og har en rekkevidde på 4 meter.

Til høyre: Krana er festet til en Treldalhenger spesialbestilt med nettingbunn – noe som sikrer god lufting ved transport.

Lett å føre, sparer kroppen

Bildet til v.: Vegard Helland forteller at han bruker 10 minutter på 26 kuber, og viktigst: uten å kjenne det i ryggen. Vegard regner 10 års nedskrivningstid på krana, og som han sier er det ikke mange timer ekstra innleid hjelp som skal til for å regne inn investeringen.

Over, midten: Knut Åge Floor demonstrerer hvor enkelt det er å føre kubene dit han vil.

Bildet over, til høyre: Bjørn Bredesen viser at de har klart å konstruere en funksjonell gripe- og løfteanordning.

Kranbil                                                        4-hjuls truck

Over til v.: I Grimstad brukes en lastebil (Volvo Fm 7) med en Hiab fjernstyrt kran med 13 meter rekkevidde. Lasteplan er 2,5 x 6,5 meter, har kapasitet på 80-100 kuber pr lass. En gammel kranbil fås i alle prisklasser fra ca 100.000,- og oppover, men det krever modifisering for å tilpasses birøkterutstyret. Og ikke minst må man ha sertifikat for både lastebil og kran, og kranbilen er underlagt årlig EU kontroll, med de ekstra kostnadene det medfører.

Midten: Krana er påmontert en egenprodusert pallegaffel til å løfte tilpassede kubepaller. Familien Treldal/Lia forteller at den løsningen fungerer topp til vandring og andre tyngre transportoppgaver i birøkten.

Over, til h.: I Grimstad går også en egenprodusert elektrisk terrenggående 4 hjuls truck, med løftekapasitet på 120 kg og løftehøyde ca 1,5 meter. Sigmund Treldal viser den fram til en nysgjerrig gruppe, og forteller at den fungerer bra til flytting av kuber på bæresvak grunn, der den brukes sammen med liten lastebil eller tilhenger og kjørebruer. Men det rister og går langsomt ute i terrenget. Denne løfter kubepaller med 2 kuber på. Pris ca 40.000,- + egeninnsats ved modifisering.

Mindre forflytningshjelpemidler

Bilde til v.: Peter Rieber-Mohn i Telemark kjøpte tralla på Biltema i sin tid, de selges enda til rundt tusenlappen. Alt utstyret hans står i stabler på egenproduserte rammer som sikrer lufting (i bakgrunnen) og blir flyttet mellom tørkerom, slyngrom og lager med tralla. Han har også modifisert ei tralle ved å flytte klaffen opp slik at den akkurat går innunder en kubekrakk. Den brukes for å flytte tunge kuber i bigården. Har en skaphenger som kubene trilles inn på.

Midten: HC selger kubeløfter, selvkjørende, trekker på begge hjul og med differensial. Den gjør flytting av bikuber enkelt, pris 57.000,-.

Over, til h.: Hos Eiliv Ramberg i Trøndelag skyves skattekasser mellom rommene i driftsbygningen på disse brettene på hjul. Brettene er kjøpt på AJ-produkter for noen hundrelapper, og sparer han for mange løft.