I forbindelse med NM i Honning inviterer Hanen til fagseminar for honningprodusenter/ næringsbirøktere fredag 24. januar 9.30 til 13.30.
Seminaret er for birøktere som ønsker å lære mer om alt rundt det å selge sin egen honning. Tema er valg av salgskanaler og salgsarenaer, prising, hvordan velge et godt design, hvordan kommuniserer jeg om mitt produkt, blant mye mer.
Det vil være bedriftspresentasjoner fra kjente birøkter i Norge, NorgesGruppens ansvarlig for lokalmat, Eivind Haalien kommer og det gjøre også designer June Grodatter Trygvasson. MatPrat med sin kampanje for norsk honning kommer og forteller om hva norske forbrukere tenker og ikke minst kommer Innovasjon Norge og forteller om hvor det kan være penger å hente.
Seminaret vil ledes av daglig leder Bernt Bucher Johannessen i Næringsorganisasjonen HANEN som har solid erfaring med å løfte norsk ost og sider fram til norske forbrukere.
Program
Introduksjon: Hvorfor i all verden selge honningen selv? ved Bernt Bucher Johannessen, HANEN
Bedriftspresentasjoner med fokus på salgskanaler
o Vestlandsbia ved Bjarte Tennfjord
o Heier Du Reitz ved Alexander Du Reitz
o Honningbua ved Øyvind Øyen
Bedriftsutviklingstema
o Salg gjennom dagligvare og merkevarebygging ved Eivind Haalien, ansvarlig for lokalmat og spesialitet i NorgesGruppen
o Salg gjennom delikatessebutikker, knytte norsk honning til norsk ost, ved Stian Nilsen fra Frogner Spesial (TBC)
o Design på produktet, på nettsiden og på standen ved designer June Grodatter Tryggvason, eier av FrekkStrek
o Kommunikasjon på nett og i SoMe ved Elin Hodne, digitalt ansvarlig i HANEN og utvikler av Honninglandet.no
o Forretningsmessig utvikling gjennom støtte og råd fra Innovasjon Norge ved Nadja Hartikkala og Beret Mette Haga fra Innovasjon Norge
o Hva sier den norske forbruker om norsk honning? ved Anne Zondag og Gunnar Thoen fra Matprat
Oppsummering: Veien videre for norsk honning ved Bernt Bucher Johannessen
Billetter er tilgjengelig på Honninglandet.no
NM i honning arrangeres av HANEN, Norges Birøkterlag og ByBi.